KDYŽ SE ROZHODNEME PRO MOTOROVÝ ČLUN A CHTĚLI BYCHOM S NÍM TŘEBA NA MOŘE
Pořídit si vlastní člun dnes již nepatří pouze k výsadám těch nejbohatších. Proto každým rokem přibývá nadšenců, kteří se již nemohou dočkat jara, aby spustili na vodu své plavidlo a vypluli po hladině řek, jezer či dokonce vstříc mořským vlnám.
Jaký člun si vybrat
Mezi nejmenší patří ultra lehké nafukovací čluny s laťkovou podlážkou. Jsou perfektní pro rybářské výlety nebo jen pro potěšení. Díky velkému průměru plováků je zajištěna skvělá plovatelnost a stabilita. Přitom složení může být provedeno jednou osobou během několika minut. Délka těchto člunů je od 2 do 2,5 metrů a jsou osazovány motory o výkonu 23 až 5 HP.
V další kategorii jsou nafukovací čluny s nafukovací podlážkou Air-deck. Jejich podlážky potlačující vibrace a zajišťují pohodlí. Uhladí tak i ty nejdivočejší jízdy. Tvar trupu "hluboké V" významně optimalizuje výkon kýlu s maximální stabilitou prakticky při každé rychlosti. Čluny jsou vybaveny zadní trimovací klapkou pro rychlou a snadnou směrovou stabilitu a vyvážené kormidlování.
Nafukovací čluny s hliníkovou skládací podlážkou jsou ideálním člunem pro téměř všechny vodní aktivity a jakékoliv mořské podmínky. Jejich extra velké plováky kdykoliv zaručí hladkou plavbu. Tyto čluny jsou pevné, odolné a připravené na jakoukoliv plavbu. A jelikož se snadno převážejí a skládají, můžete je používat téměř všude. K dispozici jsou v délkách od 2,5 do 4 metrů a k pohonu slouží motory s výkonem 5 až 30 HP.
Pro ty, kteří mají rádi rychlost a adrenalin a chtějí se na vodě cítit bezpečně se vyplatí nafukovací čluny s pevným trupem. Jsou to rychlé a snadno ovladatelné čluny, s krásným designem a pevnou konstrukcí označované RIB (Rigid Inflatable Boat - pevný nafukovací člun, tedy člun s laminátovými palubou i kýlem a s nafukovacími tubami). Laminátové trupy se vyrábějí technologií klasického laminování. Trup se skládá ze třech vrstev: barvené předlaminační vrstvy, ručně kladené skelné tkaniny sycené polyesterovou pryskyřicí. Po důkladném prosycení skelné tkaniny pryskyřicí se z kopyta odsaje vzduch a tím dochází ke zvýšení tuhosti a životnosti trupu. Nafukovací válce jsou vyráběny lepením za studena z materiálu Hypalon. Čluny tohoto typu jsou ve výbavě pobřežních stráží a záchranářských týmů mnoha okolních zemí, což svědčí o jejich kvalitě a zpracování. Tady již najdou uplatnění motory střední třídy výkonu od 50 do 90 HP. Tří až čtyřválcová technologie zaručuje obrovský kroutící moment a výkon a také minimální hlučnost. Ať už máte tyto motory na sportovním či rybářském člunu nebo na rodinném cruiseru vždy si můžete užívat vodní hladiny naplno.
Doklady osob a plavidel
Ti, kteří se rozhodnout pro plavbu člunem po vodních tocích musí absolvovat zkoušky na Státní plavební správě, po jejichž úspěšném splnění získají Průkaz vůdce malého plavidla a pokud se chtějí plavit po moři, je nutné absolvovat zkoušky pro získání Mezinárodního průkazu vůdce rekreačního plavidla.Podle vyhlášky MD 224/1995 Sb., o způsobilosti osob k vedení a obsluze plavidel, je třeba průkaz způsobilosti k vedení lodí s vlastním strojním pohonem nad 4 kW nebo celkovou hmotností nad 1000 kg.
Také plavidlo musí být přihlášeno k evidenci, stejně jako třeba auto. Podle zákona o vnitrozemské plavbě podléhají evidenci plavidla, jejichž provozovatelem je osoba s trvalým bydlištěm nebo sídlem na území České republiky. Evidenci nepodléhá pouze malé plavidlo o celkové hmotnosti včetně povoleného zatížení do 1000 kg, nebo s výkonem pohonného zařízení do 4 kW . Evidence plavidel se provádí zápisem do plavebního rejstříku.
Pracovníci oddělení plavidel rozhodují o způsobilosti evidenci podléhajících plavidel na základě podmínek stanovených vyhláškou 223/1995 Sb., o způsobilosti plavidel k provozu na vnitrozemských vodních cestách. Pro některé druhy plavidel, uvedené ve zmíněné vyhlášce, je předepsána tzv. klasifikace, což je odborný technický posudek provedený klasifikační organizací uznanou Ministerstvem dopravy a spojů. Po provedení technické prohlídky Státní plavební správa vydá osvědčení plavidla a zapíše plavidlo do plavebního rejstříku. Mezinárodní osvědčení pro rekreační plavidlo se vydává pro malá plavidla určená k rekreaci pro plavbu mimo území České republiky.Po provedení technické prohlídky Státní plavební správa vydá osvědčení plavidla a zapíše plavidlo do plavebního rejstříku
Plavba po moři v Chorvatské republice
Nejoblíbenější zemí Čechů pro plavbu na moři je již tradičně považována Chorvatská republika. Místní azurově modré moře s desítkami ostrovů a zátok je pro plavbu opravdu úžasné. Pozor ale na místní legislativu, neboť zahraniční plavidla mají povinnost být označena nálepkou ( tzv. vinjetou) .Nálepku musí mít plavidlo, jehož délka je 3 m anebo větší, jako i plavidlo délky menší než 3 m, jest-li je celková síla jeho pohonného zařízení 5 kW anebo větší. Plavidlo, které pluje v chorvatských vodách, musí mít následující originální doklady: nálepku, ověřený seznam osob, které pobývají na plavidle, mezinárodní průkaz způsobilosti plavidla k plavbě, průkaz, že osoba, která velí plavidlu, je způsobilá ho řídit, průkaz o pojištění zodpovědnosti za škody, způsobené třetím osobám ( u plavidel s pohonným zařízením silnějším než 15 KW) a průkaz o vlastnictví nebo plnou moc k používání plavidla . Po předložení uvedených dokladů na místně příslušném kapitanátu (Lučka kepetanija) a zaplacení poplatku obdrží plavidlo nálepku. Pak již jen stačí vybrat si z mnoha marin, kde se dá člun spustit na vodu a také zakoupit místo ke kotvení a můžeme vyplout.
Foto autor textu . Více také na : www.chorvatsko-ubytovat.cz