Dovolená autovlakem II.
V letošním roce vypravují ČD autovlak noční a denní.
Noční autovlak - Hlavní nádraží Praha – Poprad – Košice, jezdí denně od 22:09 hodin a předpokládaný příjezd do Popradu je kolem 6 hodiny. Před odjezdem musíte být na místě mezi 19:30 a 20:30. Na autovlak si najedete autem sami a pověřená osoba auto zajistí proti pádu. Zároveň je auto zkontrolováno, aby bylo vráceno ve stejném stavu jako naložené – nepoškozené. Na vlak se vejde 10 vozů do Popradu a 10 vozů do Košic. Pokud jsou auta delší tak méně. Na vagonu jsou 2 patra a tak dole se vezou ty nižší a nahoře mohou být o kousek vyšší, ale zase ne o moc jsou na to přesně určená pravidla ČD. Lze převážet i motorky. My jsme jeli tímto nočním autovlakem a platili jsme za auto 1597Kč a za 1. třídu v lůžkovém kupé za 2 osoby 897 Kč. Lůžkový vagon přesněji 2 vagony jsou připojeny hned za vagóny s auty. Vlak s auty a vagony s lůžkovým kupé se přemístí na jinou kolej a ještě se k němu připojí obyčejné vagony s cestujícími. V kupé jsme měli vlastní umyvadlo, které bylo přiklopené a sloužilo i jako stoleček. K umyvadlu byly 2 kelímky s uzavřenou ústní vodou (balení jak jogurt), 2 mýdla, 2 ručníky a 2 tatranky. Ráno 1 hodinu před konečnou zastávkou nás vzbudil průvodčí a donesl nám dle našeho přání čaj nebo kávu. V Popradu odpojili lůžkové vagony a vagony s auty. Ty následně přemístili na vedlejší kolej a během 23 minut byla auta z vlaku na pevné zemi. Majitelé aut podepsali převzetí auta, že je v pořádku a každý si jel za svým cílem.
Jak jezdí denní vlak a více informací nejdete na stránkách ČD http://www.cd.cz/mezinarodni-cestovani/specialni-nabidky/autovlaky/-4106/ .
Zajímala jsem se o to, zda je problém vycestovat se starým autem „veteránem“. Nepodařilo se mi nastřádat všechny informace, které jsem chtěla, ale s jistotou vím, pokud máte auto na normálních číslech a splňuje všechny povinnosti silničního provozu tak na jeho stáří nezáleží. Na nádraží jsem se ptala, zda mají nějaké informace o tom jak je to s auty na veteránských číslech, zda není problém s nimi cestovat do zahraničí. Vcelku mě překvapilo, že je to nezajímá, neuměli na to odpovědět. Z toho vyplývá, že České dráhy pouze auta přepravují a každý majitel si musí zjistit k přepravě potřebné informace. S jistotou vím, že přepravují auta a motorky pouze pojízdné, ne žádné vraky a tak podobně.
A jaké byly náklady na ubytování a cestování Slovensko versus Česko?
Dálniční známka v Čechách je na 10 dní a stojí 250 Kč
Dálniční známka na Slovensku je na 7 dní a stojí 7 euro
V přepočtu na dny je cena stejná jak v Čechách, tak na Slovensku.
Ujeli jsme autem na zpáteční cestě Poprad – Praha 770 km a projeli zhruba 50litru benzínu v hodnotě 1700Kč. Jsou to peníze pouze za benzín.
Vlak ujel Praha - Poprad 605 km a cena za nás a auto byla celkem 2494 Kč. Zde jsou započítané, 2 osoby a jejich nocování.
Ubytování pod stanem v kempu Liptovská Mara jsme zaplatili 26 euro (635 Kč – přibližně) za 2 noci / 2 osoby. V ceně bylo neomezené množství teplé vody na umytí, toalety, přístup na placenou pláž, Wifi, TV, PC, zásuvky.
Ubytování pod stanem ve Strážnici za 2 noci / 2 osoby bylo 540 Kč. Placená teplá voda ve sprše 1 koupání 10 Kč, placené koupaliště celodenní 50 Kč / 1 osoba, WC, TV zdarma, napojení na zásuvku není běžně, ale možnost asi je.
Ceny za vstupy do jeskyní na Slovensku jsou 7 euro a za fotoaparát 10 euro.
Cena za lanovku na Lomnické sedlo pro 2 osoby je 44 euro.
Jídlo je různé jak kde. Naše zkušenost je za obalený sýr a hranolky/1 osoba 3,40 euro.
Vepřový řízek brambor a kuřecí plátek s broskví s přílohou rýže a hranolky, jablečný džus a Kofola, cena celkem 5 euro. K tomu nám paní kuchařka každému poslala na účet podniku zákusek.